2013. január 9., szerda

Grosics Gyula (Dorog, 1926. február 4. –)

" Tizenkettedik évemet tapostam, amikor egy véletlen hozzásegített az első "komoly" labdarúgó-szerepléshez. A dorogi ifjúsági csapat egy utcaválogatott ellen játszott, ekkor már - a sportpályán. Mint néző mentem el erre a mérkőzésre, teljesen gyanútlanul, s büszkén feszítettem vadonatúj öltönyömben, amely nem gyönyörű ívelésű bricsesznadrág volt a tartozéka. És mit tesz a véletlen? Az utcaválogatottnak nem jött el a kapusa, így jobb híján engem kértek meg: álljak be a kapuba. Kicsit kérettem magam, nem akaródzott levetkőznöm. Végül is az "egyszerűbb" megoldáshoz folyamodtam: vadonatúj öltönyömben álltam neki a védésnek, igazi mérkőzésen - először életemben. A védés elég jól ment. Ahogy a fiúk megállapították, nem kis részem volt abban, hogy az utcaválogatott 2:0 arányban győzött. " (Grosics: Így láttam a kapuból)

Pedig sokáig nem volt egyértelmű, hogy Grosics a kapuban marad, egy időben ugyanis elment a kedve a védéstől és néhány alkalommal jobbszélsőként is kipróbálta magát a pályán. 

A dorogi évek után a MATEOSZ-ba (később Teherfuvar) került, majd pályája csúcsán a Honvéd játékosa lett. 1952-ben a válogatottal olimpiai aranyérmet nyert, 1953-ban pedig sikerült legyőzniük a nagy mumus olasz válogatottat. A következő évi világbajnokságra kellőképpen felvértezve és nagy önbizalommal indult a magyar nemzeti tizenegy, a döntőben azonban alulmaradtak Németország csapatával szemben. A vereséget követően hazaárulás vádjával eljárás indult Grosics ellen, aki eltiltását követően 1956. január 1-jén játszhatott újra, immár egy másik bányászcsapat, a Tatabánya színeiben. Részese volt a 1958-as és 1962-es vb-szereplő válogatottnak is, ám az Aranycsapat korábbi nagy sikereit már nem sikerült megközelíteniük. 1962. október 14-én a Magyarország-Jugoszlávia mérkőzésen húzta fel utoljára a címeres mezt.

Edzőként dolgozott Tatabányán, Salgótarjánban, a KSI-nél és Kuvaitban is, 1969-től nyugdíjazásáig pedig a Volán SC ügyvezető elnöke volt.

Hatszor választották be az aktuális év világválogatottjába, Aranylabdára négy alkalommal jelölték. Nevét labdarúgó akadémia és általános iskola is viseli.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése